Vinkkejä rentoutumiseen

Vinkkejä rentoutumiseen

Nykyajan kiireisessä ja suorituskeskeisessä maailmassa on tärkeää löytää joku itselleen sopiva rentoutumiskeino. Toiset kävelevät luonnossa löytäen sieltä rauhan ja hiljaisuuden. Toiset taas testaavat erilaisia keinoja, kuten esimerkiksi mindfullnesia ja meditaatiota. Visualisointi on uusi ja mielenkiintoinen tekniikka omien ajatusten ja henkisten taakkojen vapauttamiseksi. Visualisointiharjoitus voi olla kokeilemisen arvoinen keino oman mielen keventämiseen ja stressinhallintaan. Tähän tarvitset rauhallisen ja mielellään vähän hämärän paikan, jossa pystyt päästämään mielikuvituksesi valloilleen. Ota mukava asento tuolilla istuen tai lattialla maaten ja hengitä rauhallisesti omaa hengitystäsi kuunnellen. Ajattele mieltäsi painavia asioita ja anna niille joku väri tai muoto, jotta voit helpommin käsitellä niitä.

Henkinen hyvinvointi on tie terveyteen

Terveys ei ole vain fyysistä, vaan siihen kuuluu keskeisenä osana myös henkinen hyvinvointi. Erilaiset affirmaatiot, eli omien ajatustensa toistaminen ja sen kautta niiden todeksi tuominen on tehokas tapa saada ajatuksiaan uusille urille. Ihminen voi itse päättää, mihin uskoo ja mitä ajattelee. Ei se ole sen vaikeampaa. Ajatuksillamme on suurempi valta elämässämme kuin mitä ehkä itse ymmärrämmekään. Jos mennessäsi uuteen paikkaa mietit, että tästä luultavasti tulee tylsää ja siellä vietetty aikani on hukkaan heitetty, on sinulla luultavasti tylsää. Mikäli ajattelet positiivisesti ja lähdet matkaan avoimin mielin, voit kohdata positiivisia yllätyksiä.

Mitä rentoutuminen sitten oikein on? Se on voimia palauttavaa ja eheyttävää sekä mieltä ja kehoa uudistavaa toimintaa, josta tulee hyvä mieli. Ihmisen rentoutuessa stressihormonien taso laskee ja kehon jännitystilat vähenevät. Mieli tulee levollisemmaksi ja unen laatu paranee. Aineenvaihdunnan on todettu myöskin rauhoittuvan ja suorituskyvyn paranevan. Esimerkiksi suomalaisten rakastama sauna on mainio paikka rentoutumiseen. Tulee jo hyvä mieli pelkästään siitä, kun sulkee silmänsä ja kuvittelee istuvansa mökin terassilla lämpimänä kesäiltana perheen ja ystävien ympäröimänä.

Jooga rentoutumiskeinona

Usein lehdistä saa lukea julkisuuden henkilöistä, jotka ovat osallistuneet erilaisiin joogaretriitteihin ulkomailla ollessaan. He kertovat löytäneensä täydellisen rauhan siellä yksinäisyydessä viettämiensä viikkojen aikana. Suomessakin järjestetään erilaisia retriittejä, joissa luvataan mielen eheytymistä sekä uusia voimia arkeen. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta lähteä tällaisille matkoille. Joogaa kannattaakin kokeilla ensin tavallisella joogatunnilla. Joogaakin on montaa erilaista, joten kannattaa itse kokeilla, mitä omaan mielensä ja kehonsa hyvinvointiin oikein tarvitsee. Rentoutuminen ja arjen kiireiden unohtaminen on edellytys ihmisen hyvinvoinnille. Kukaan ei pysty vain koko ajan suorittamaan ilman, että ajoittain vaihtaa vapaalle.

Rentoutumisharjoitukset kotona

Rentoutusharjoitus on helppo tehdä kotona ilman, että siihen tarvitaan kalliita kursseja tai kirjoja. Mukavia ja hyödyllisiä mindfullness-harjoituksia löytää helposti netistä. Kaikki mitä siihen tarvitset ovat rauhallinen paikka, mukavat vaatteet sekä tasainen alusta. Siinä keskitytään omaan hengitykseen ja yritetään jättää kaikki ikävät ajatukset oman tietoisuuden ulkopuolelle. Keskitytään vain siihen, miltä juuri sillä hetkellä tuntuu. Tällaisia harjoituksia voi käyttää myös silloin, kun uni ei tule iltaisin. Jos pystyy sulkemaan stressin ja mielessä pyörivät asiat oman tietoisuuden ulkopuolelle, on myös helpompi nukahtaa. Näitä harjoituksia voi suositella ihan kaikille!